onsdag 29 februari 2012

Paradigmskifte

Ett härligt ord som jag kommer ihåg när jag stötte på för första gången (och då undrade som fasen över... kan ha varit därför att det som beskrevs i kurslittératuren på Lärarhögskolan inte alls upplevdes som just ett paradigmskifte, det hände liksom aldrig för mig, där och då).

Men nu till ett riktigt paradigmskifte!

Facklitteratur kan verka så himla spännande och bra. Författarna verkar så sjuuukt kompetenta och smarta. Jag vill och bli så där kompetent, smart och bra! Ja, jag köper boken!

...och lägger den på mitt skrivbord i två månader och flyttar den sedan till bokhyllan där den står och asgarvar med ryggen mot. Och inte fan har jag blivit smartare och bättre!

Jaså, man måste läsa boken också!? Men det orkar jag ju inte. Suck... att läsa fackböcker är asjobbigt. Det väcker tusen tankar i mitt huvud. Tankar som behöver skrivas ned så att jag inte tappar dem. Det tar tid och grymt mycket energi. Sen måste jag använda mina nya tankar och den nyvunna kunskapen. Nej, usch vad jobbigt!

Men Åse, du måste ju inte anteckna en massa. Du kan skumma igenom boken, läsa lite här och lite där. Läs det som lockar och strunta i resten! Ta till dig det som du tycker är bra liksom.

NEJ, SÅ KAN JAG INTE GÖRA!!!

Igår blev jag så trött på mig själv och mitt motstånd mot facklitteratur. Jag har en bok på skrivbordet som legat (bara) en månad och som jag faktiskt VILL läsa. Vad göra? Nu tänker vi nytt sa jag till mina jag och åkte till Kontorab. Myskollade lite kontorsmaterial och slog till på ett fint block och några braiga pennor. Sen hem till boken. Tar i med kommando och börjar läsa. Tittar då och då mot min fångst från Kontorab och vilka möjligheter som finns med pennorna och blocket. På något sätt har de med detta att göra men ännu vet jag inte riktigt vad. Tror att de är någon typ av belöning i förskott.

Boken är riktigt bra och ännu bättre blir det när jag börjar skriva roliga kommentarer i kanten på sidorna och rita glasögon på gubbarna på bilderna i boken. Det måste bli roligt!!! Och det blir roligt!!! Vad ska jag använda kunskapen t... skit i det för nu. Är den något att ha, så ska den skrivas ned i mitt nya block med flikar (en för varje fackbok jag läser). Använder de nya pennorna. Man får också rita i det nya blocket!

Så här tänker jag äta mina fackböcker från och med nu, en efter en. Är de dåliga, så förtjänar de inga anteckningar i fina blocket. I mitt block kommer bara mina tankar och roliga teckningar samlas. Vad jag gör med dem sen? Ingen aning! Kanske kommer någon att få ta del av min smarthet och kompetens på området, kanske inte.

Ut med prestation! In med lust och glädje! Kommer det lärande, är det en bonus. Jag passerade skiftet igår och detta är nu min världsbild... till nästa skifte dyker upp... och det vet man aldrig när det händer.

//Åse

2 kommentarer:

  1. Åh vad känner igen mig! Dock har jag inga ambitioner om att skriva anteckningar. Jag läser dem ändå inte. Men suget... Man vill ha! Vill veta! Vill kunna! De jag läser är intressanta och jag slukar informationen. Så frågar någon om den och jag kan inte förklara... har bara läst, inte lärt mig. Jag tröstar mig med att något nog fastnar iaf :)Det lät dock väldigt roligt med block och pennor. Kanske måste härmas!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med anteckningarna... vilket självbedrägeri jag ägnar mig åt. Jag läser inte heller anteckningarna men är snäll mot mig själv och tänker att jag lär mig mer, att det fastnar mer liksom, om jag skriver ned det viktigaste.
    Härma på med block och pennor! Det blir roligare... iaf för mig.

    SvaraRadera