fredag 13 januari 2012

Rensa i röran!

Det låter mer energiskt än det är. Jag bara låter mig själv gå till valfri hylla,plockar ner valfritt antal böcker eller pärmar och lägger där ca 20 minuter. Sedan är det stopp..
På de veckor jag gjort detta har jag slängt ungefär en svart sopsäck med "braochhasaker" lektionsplanering från 1998, kan vara bra att ha,eller hur? Papper från en kurs i genusperspektiv i skolan från way back.. Där kan jag nog hitta mycket matnyttigt!
Allt detta och mer därtill kastas,förkastas och får åka bil till grovis. Hej då alla papper,vi ses aldrig mer..
Det är skönt men en del saker kastas med våld eftersom samlaren i mig inte riktigt kan släppa greppet. Minnen av en tid som aldrig kommer tillbaka,ska man bara slänga så där hänsynslöst viskar samlaren i mig.
Jag tittar i min litteraturhistoria från gymnasietiden och blir nostalgisk..men vad är det här? Var jag så arg? På var och varannan sida elaka kommentarer om lärare,klasskamrater och andra och mot slutet ett hopvikt papper och när jag läser det förstår jag att detta arga manifest skrivet av Anna 17 år är ett vägskäl av många, för att bli den jag är idag. Jag måste få återkomma till det brevet,men inte nu. Måste tänka,känna,försöka minnas mig då, måste fråga Anna 17 år om det är ok att dela hennes arga tankar med alla eller om vi ska behålla dem för oss själva.

1 kommentar:

  1. Förstår precis vad du menar med rensning! Mycket imponerande av dig tycker jag.

    SvaraRadera