fredag 28 februari 2014

Ta pensionen

Till att börja med... Anna; tror att du missade att blogga förra veckan. Vi håller på att få ihop till en riktig baluns ;-)

Jag är trött och glad idag. Igår firade vi mamma som går i pension nu. Jag har hört tjejerna berätta för sina kompisar att de ska fira mormor som tar pensionen. Gillar uttrycket - lite som att ta studenten. Och då blir det så tydligt hur tråkigt det låter att i pension... gå... i stå liksom... eller vaddå? Ta pension låter mer aktivt liksom. Och aktiv, det kommer min mamma att vara, tänker jag. Det var också ett mycket aktivt val att ta pension nu. Hon har precis fyllt 64 år och vill fylla sitt liv med mer än arbete.

Undrar vad jag skulle göra om jag tog pension nu... Resa, resa, resa och sen skulle jag resa. Jag skulle plugga ännu mer roliga saker, läsa ännu fler böcker och pilla mig i naveln. Men mest skulle jag resa. Undrar vad barnen ska göra då, när jag reser. De måste nog också ta pension för att det här ska funka. Jag ska fråga dem ikväll om de är sugna på idén.

//Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar