fredag 16 mars 2012

Gubbe vid ratten

Jag var allt lite arg igår, lite rivig och sur men tänkte i morse, efter en god natt med riktig hardcore-sömn att i dag är en annan dag..
Inte!
Bestämde mig för att fredagshandla efter att ha skjutsat barn till skolan, mysigt att i lugn och ro kunna vandra runt utan att trängas..
Men det börjar redan på parkeringen, en farbror i bil håller på att köra över tant med kundvagn som hytter med näven, innan han parkerar bredvid mig och slänger upp sin dörr så att det tjongar i plåten..
Jag kliver ur och frågar om det blev något märke på min bil och gubbjäveln tittar på mig som om jag var ett ufo från yttre rymden..
Jag fortsätter; Ja, jag satt ju i min bil och hörde hur din dörr slog i min sida..
Näää..säger gubben och ser ut som någon i Mupparna,någon ful utan intelligens och jag känner hur gårdagens arga liksom sköljer över mig, då kommer den nästan överkörda nu väldigt arga tanten fram och börjar skälla på gubben om syn,hörsel,bilkörning för gamla gubbar och jag hänger glatt på..
Går över på hans sida och kollar av min bil samtidigt som jag pratar med tanten:
Han smällde precis upp sin dörr på min bil men varken hörde eller såg det så det måste nog vara dags för en läkarundersökning.. Jag tror på körförbud för farbröder över 70 år saftar jag på med.
Tanten nickar och bekräftar.
Nää,säger gubben..
Joo,säger vi.
Tanten ilsknar på igen och börjar skälla om ihjälkörning och att gubben inte är ett spår bättre än de unga killar som buskör i hamnen, jag står mitt i och gillar läget,gillar tanten,tycker det är riktigt kul att andra stannar till och glor på farbrorn.
Han får sina fiskar varma och säger ingenting. Där avslutar jag, genom att säga att gubben borde ha en övningskörningsskylt på bilen,sen går jag. Inte längre så arg utan bara uppiggad av ett morgongräl.
Vidhåller dock att alla över 65 år skulle behöva köra upp en gång per år..
Det lustiga i det hela var att jag blev på väldigt gott humör av att se någon annan vara så arg och skälla så bra. Är det något fel på mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar