onsdag 21 april 2010

Bloggcoach

Öppnar dörren till min arbetsplats och på mattan ligger en gul lapp från Bloggcoachen.
Min första tanke är; å nej, ännu en coach.... suck...
Läser på gula lappen "... handledningen syftar till att ge teoretisk och praktisk kunskap om hur man jobbar effektivt med bloggen..."
Nästa tanke; Okej, handledning.... var det inte coaching? Ge praktisk och teoretisk kunskap... hur leverera det som coach?
I fetstil läser jag "Gör rätt och lär dig fort från början - Skaffa dig en bloggcoach"
Förvirringen tätnar; är det någon som vill lära mig att göra rätt? Då vill jag absolut inte vara med!

För mig är coaching en samtalsmetodik som handlar om att den coachade ska hitta sitt rätt/kul/bästa/tillräcklig bra/nya eller vad det nu är människan önskar sig. Det kan aldrig utgå ifrån att jag som coach lär min klient vad som är rätt eller, för den delen, fel. Jag kan vara med på tåget och hålla koll på målet. Jag kan också peppa, ingjuta mod och motivation för den som vill ha det. Jag kan vara en del i att stötta och pusha till handling men till syvende och sist är det upp till var och en att nå sina mål. Jag är också gärna den som firar framgångar med de människor jag coachar.

Lite trött men ändå nyfiken på fenomenet bloggcoach, besöker jag hemsidan. Nu blir det mest roligt (kanske lite elakt roligt) för det som möter mig är en salig röra med bilder och texter som flimrar förbi. Det erbjuds kurser och workshops, också det, i en salig röra. Jag letar febrilt efter den här människans egen blogg för att få se och läsa den "rätta" bloggen. Hur jag än letar kan jag inte finna den.

Det tycker jag är riktigt tvärtemot. Någon som säljer något som någon inte har... inte ens någon själv.

//Åse som är nöjd med Tvärtemotbloggen och tycker att den är helrätt... för oss!

1 kommentar:

  1. U N D E R B A R T!! Gud vilket roligt jobb Du har!! Kramar Mamma Anja ( som omedelbart efter jobbet ska hem och be ungarna baka ihop sig :-)

    SvaraRadera