torsdag 5 december 2013

Hur svårt ska det vara?!

Jag missade att blogga förra veckan. Det betyder att vi nu har 200 kr att förlusta oss för. Räcker till två flaskor billigt bubbel och kan bli riktigt kul. Kanske att vi behöver missa några gånger till, så att vi får tilltugg också.

Jaja... idag vill jag berätta om något som, verkligen, får mig att gå igång; människor i serviceyrken som inte kan ge god service. Eller, förresten, människor i serviceyrken som inte förmår att fatta enkla beslut som gagnar både kunden och företaget. Igår skulle jag handla födelsedagspresent till ett av mina barn. Springer runt i olika butiker i stan och har fixat allt, när jag kommer på en sak till som behöver införskaffas... en bonuspresent liksom. Rusar in i en av den stora klädkedjans butiker och hittar det jag söker. Ställer mig den oändligt långa kön... väntar på att kunden framför ska plocka på sig något mer för att kunna få utnyttja sin kupong (det måste kosta 1000 kr och hon är bara uppe i 928 kr)... suck, svett och brådska väller in. Min tur och kassatjejen slår in mina varor. När jag ska betala, är summan ett hundra kronor mer än det skulle vara. Jag påpekar detta och sedan sker följande dialog:
- Ja, men prislappen på byxorna är borta, så jag knappade in artikelnumret och då blev det 299 kr.
- Men byxorna kostar 199 kr, och det är jag helt säker på. Prislappen måste ha lossnat.
- Ja, men nu står det 299 kr i datorn.
- Jag kan gå och hämta ett annat par, med prislapp, så kan du se själv att byxorna kostar 199 kr.
- Ja, gör det då...
Jag rusar iväg och, självklart, så finns inte de andra två paren som jag såg alldeles nyss, av samma sort, kvar. Rycker åt mig ett annat, likadant, par men i annan färg och beger mig tillbaka till kassan. Där är det bara att ställa sig i kön igen...

- Här är samma byxor men i annan färg och här kan du se att de kostar 199 kr.
- Ja, men det står 299 kr i datorn.
- Eftersom du är människa, så kanske du kan tänka att det vore helt orimligt att de här byxorna skulle kosta mer än just 199 kr och de är exakt likadana som de andra du ser framför dig.
Nu börjar jag bli riktigt arg. Vad fan är problemet?!
- Vill du inte ha byxorna då?
- Nej, jag vill inte ha byxorna och jag vill inte ha det andra i påsen heller! Det enda jag vill ha, är ett kvitto på att mitt kortköp aldrig gick igenom.
- Ja, men det gick aldrig igenom...
- Ska jag lita på det du säger nu? På dig som förlitar dig på datorn, trots att det den säger är helt orimligt och du har en kund framför dig som tålmodigt försökt förklara för dig hur det ligger till?
- Ja, vad ska jag göra då?
- Tänka själv! Vad tror du skulle vara ett bra sätt att hantera detta på? Hur försäkrar du dig om att du släpper en nöjd kund härifrån samtidigt som ser till ditt företags bästa... som ju rimligtvis borde vara att riskera 100 kr genom att tro på det jag säger, när du dessutom fått ganska bra bevis för att det stämmer?
Nu är jag arg på riktigt och andra kunder börjar titta. Jag känner att jag inte kommer få med mig byxjävlarna därifrån och skulle helst vilja slå kassatjejen på käften.
- Vet du vad... det du gör just nu, det är så uselt, så dåligt och töntigt, att du är en skam för hela ditt skrå!
Okej, nu gick jag över gränsen men det var bättre än att slå henne på käften. Jag börjar packa ihop plånboken och ta på mig vantarna när kollegan, i kassan bredvid, frågar tjejen:
- Men vet kunden att byxorna kostar 199 kr?
- Ja, men i datorn står det 299 kr.
- Då tycker jag att du ska sälja dem för 199 kr, för det är ju ganska mycket som talar för att de kostar det.
Kassatjejen vänder sig till mig.
- Ja, men vill du ha byxorna då?
- Ja tack för 199 kr, som byxorna kostar, vill jag väldigt gärna ha dem.

Så satans onödigt! Det här var bara ett exempel i butiksvärlden, där medarbetarna inte fixar att ta enkla och snabba beslut. Vågar de inte? Vi snackar om att riskera 100 kr för att göra en kund nöjd. Det är spännande att se vilka företag som jobbar effektivt med sin kundservice och lätt att se vilka som inte gör det. Nu valde jag att inte skriva vilken kedja det här var, men jag kan säga att av de större kedjorna finns det dem som verkligen sticker ut med sin goda kundservice. MQ, Glitter och Stadium. Jag kan gå in i vilken butik som helst, i vilken stad som helst och alltid bemötas på ett mycket professionellt sätt. Vad gör de, som de andra inte gör? Jag vet, men det går jag inte in på här. Eftersom nästa alla butiker säljer typ samma saker, är det service de har att konkurrera med. Känns ju inte jättesvårt att begripa. Dessvärre är nog den här kedjan för stor för att ens behöva bry sig. Och det gör mig skitarg!!!

//Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar